Inburgeraars ontmoeten VWO scholieren

Vorige week werd ik gebeld door Judith van de stichting Present of ik met een groep cursisten deel wilde nemen aan een ontmoeting tussen scholieren en inburgeraars. Nu heb ik dat 2 jaar geleden al eens met 2 groepen van taalbureau Mondo gedaan en deze keer kon ik met een groep van het Taalcentrum deelnemen.

De ontmoeting wordt georganiseerd door leerlingen van de derde klas van het VWO van het Calvijn College. Zij doen dit als een soort maatschappelijke stage. Normaal is de ontmoeting van 10.00 uur tot 14.00 uur en wordt hij gevuld met koffie drinken, spelletjes, veel samen praten en een lunch. Omdat we nu midden in de Ramadan zitten hebben we het programma aangepast. In de ochtend ben ik van 10.00 uur tot 12.00 uur met de cursisten van de Alfagroep naar hun locatie toegegaan en in de middag zijn de leerlingen van het Calvijn College juist naar onze leslocatie toegekomen tijdens een les van de A1 en A2 groep.

De cursisten van de Alfagroep werden door een rij van leerlingen verwelkomd en er werden meteen hartelijk handen geschud en welkom geheten. Daarna gingen we onszelf voorstellen. Wie ben je, waar kom je vandaan, waar woon je nu, hoeveel kinderen heb je en de leerlingen van het Calvijn College vertelden ook nog over een hobby of hun gewenste beroep. Daarna gingen we een spel doen. Met kaartjes met hierop een woord of een plaatje werd er memory gespeeld. De cursisten vonden het erg leuk. De leerlingen hadden mooie korte woorden uitgekozen met heel herkenbare plaatjes als fiets, molen en lamp. De cursisten waren erg trots dat ze alle woorden konden lezen, zelfs de cursist die nog maar 2 maanden geleden als  analfabeet begonnen is.  Met een goede samenwerking werden heel snel eerst alle kaartjes op de juiste manier gecombineerd en daarna kon het memory-spel zelf beginnen waarbij sommige cursisten wel erg fanatiek werden.

Na een moment van vrij met elkaar praten, tafeltennissen, darten of voetballen was het tijd voor een tweede spel. Om de beurt kregen ze een kaartje met een werkwoord (geschreven en met een plaatje) dat we uit moesten beelden en dan geraden moest worden door de rest. Ook nu weer hadden de leerlingen heel goed nagedacht over de werkwoorden en konden de cursisten alle woorden uitbeelden en raden. Rond 12.00 uur zijn we af gaan ronden en hebben we afscheid genomen. De cursisten waren zo enthousiast dat ze graag volgende week nog wel zo’n les wilden hebben. Helaas zit dat er niet in.

In de middag kwamen de leerlingen naar onze leslocatie. We hebben ze over de A1 en A2 groep gesplitst en in de A2 groep hebben de leerlingen één op één met de cursisten gewerkt aan een schrijfopdracht en daarna aan een examenopdracht of een ONA oefening. Hoewel het leerlingen van 3 VWO zijn waren ook voor hun sommige KNM vragen moeilijk gaven ze aan. Ze wisten niet alle antwoorden. Ook deze cursisten vroegen na afloop of leerlingen nog eens terug wilden komen na de Ramadan zodat ze samen “koffie” kunnen drinken.

In de middagpauze hadden de leerlingen de morgen geëvalueerd en met deze middag er nog achter aan waren ze tot de conclusie gekomen dat ze erg veel geleerd hebben vandaag en dat hun beeld van de vluchteling vandaag heel erg positief veranderd is. Helaas heeft er vandaag niemand foto’s gemaakt anders hadden hier zeker foto’s met zeer blije gezichten gestaan.

Deze dag was voor alle deelnemers erg geslaagd. Ze hebben allen veel geleerd.

Vergelijkbare berichten

  • Certificaten!

    Zo vlak voor de zomervakantie hebben twee cursisten die ik bij Mondo les geef een certificaat voor het B1 niveau gehaald. Het is een certificaat van het taalbureau Mondo dus geen landelijk erkend certificaat maar ze hebben het behaald na het afnemen van de officiële B1 toetsen die op de site van staatsexamen NT2 vermeld…

  • Een nieuw schooljaar is begonnen

    Het nieuwe schooljaar start meteen met een aantal veranderingen. Allereerst ben ik deze week met een nieuwe groep gestart voor Mondo Taalbureau. Het betreft een groep met analfabete cursisten afkomstig uit Syrië en Eritrea. Één persoon is anders alfabeet, hij beheerst het geschreven Arabisch. Een leuke groep met op dit moment 4 personen maar al…

  • Taalles op de Raffinaderij

    Eind 2024 werd ik benaderd door de Trainings Officer Anton Bijnagte van Zeeland Refinery met de vraag of ik tijd had om een drietal medewerkers les te geven. In januari zijn we van start gegaan. Dionis uit Venezuela en Mostafa uit Egypte hebben al taallessen gehad en zijn ondertussen ingeburgerd in Nederland, Ze hadden het…

  • Rollende ONA balletjes

    Een cursist van Taalcentrum introduceerde mij voor de zomervakantie aan één van haar vriendinnen. Deze vrouw heeft zelfstandig aan haar inburgeringstraject gewerkt en examens gedaan maar had voor ONA hulp nodig. Kon ik haar helpen? Een ONA portfolio in 5 uur les Na de zomer belde ze mij op en hebben we een afspraak gemaakt…